Преглед на домашна работа
Активност в домашните:
Няма отговори

Моля помогнете трябва ми за вторник .Благодря предварително !!!!

Интерпретативно съчинение върху Изворът на Белоногата!!!            Благодаря предварително

от desi.shekerova преди 20 дни , на 23 сеп 2019 (пн)

1

отговор

15

посещения
Отговори (1-10 от 1)
Активност в домашните:
Надежност:
68%
Одобрение:
9%
Постижения: » виж всички
0 точки

ДУХОВНАТА КРАСОТА НА БЪЛГАРКАТА В ПОЕМАТА „Изворът на Белоногата”

 

Лис

 

 

 

                               Поемата „Изворът на Белоногата”  е възрожденска творба, която   съчетава в себе си много фолклорно-митологични  мотиви, традиционни за българския дух и култура. В нея Славейков изтъква духовната сила на една обикновена девойка от народа, превръща я в идеал за сила. Тази кротка девойка е съчетание на два различни свята, които изграждат един силен характер с висока ценностна система.

                Гергана, главната героиня в поемата, пленява  не толкова с привлекателността на своята външност, колкото с нравствената си красота и силата на своя характер. Духовната и` сила се състои най-вече  в нейната твърдост, свободолюбие, решителност и вярност към рода и любимия човек. Образът на Гергана е въплъщение на духовната красота на българката. Тя е въплъщение на изконни нравствени ценности, символ на българщината и на стремежа към волност и красота.

                Гергана е обикновено селско момиче, което се труди на полето, помага на родителите си у дома. Светът на героинята, погледнат отстрани, не е нещо отличително. Но това е нейният свят и тя го обича, привързана е към него. Неговите граници се припокриват с тези на родното и` село. Там са всички, които тя обича, всичко, към което тя изпитва привързаност. Това е причината Гергана с такава твърдост да отстоява своите позиции и мнението си пред великия везир.

                На богатството и разкоша, който той и` предлага, тя противопоставя своя малък свят, който обаче за нея е незаменим. Тя не би могла да живее сред подобен разкош, защото би се чувствала като птица в клетка, въпреки че тя ще е златна. Нейният свободолюбив дух и родова гордост не може да изтърпи и за миг да бъде ограничен и окован във веригите на богатството. Героинята предпочита да се рее из ливадите на родното село, където всичко е познато и скъпо. 

                Свободолюбието на Гергана, като част от народния идеал за съвършенство, проличава и чрез пъстротата на градинката на Гергана. Тогава, по времето на турското владичество, на покорените народи се забранява да се обличат в пъстри и ярки цветове. Героинята като че ли преодолява тази забрана, създавайки в двора на родната си къща един пъстроцветен свят, събрал в себе си цветовете на дъгата и народния идеал за съвършенство.

                Родолюбивата Гергана се чувства добре там, в света , който тя сама е изградила и от който лъха свобода. Отказва да замени своята малка градинка с огромните, които и` предлага везирът, защото „там  всичко расте насила и дето расте, там вене”.

                Именно свободата си отстоява Гергана толкова решително. На всички предложени материални блага тя противопоставя малкото, което има, но което за нея струва много повече, защото е родно. Тя е неразривно свързана с този свят и би се чувствала не на място в далечния и студен Стамбул. Там, далеч от роднини, близки и от любимия човек, тя би загинала. Поради това я определяме като духовно красива.

                Гергана е силно привързана към семейството и рода. Те са част от нея, която не може да бъде отнета, без да бъде наранена героинята. Любовта към  родителите е първата причина, която тя изтъква пред везира, за да остане. За нея е истинско щастие да бъде „ на стар бащица на помощ” и „на мила майка отмяна”. Тя е продължителка на рода и съзнава своята отговорност. Да го допусне, би означавало да наруши неговата цялост. И по този начин не би била въплъщение на духовната красота на българката.

Героинята обича труда в своя делник. Радост за нея е да бъде „на стар бащица на помощ…”, „на мила майка отмяна”, защото работата е част от дома, от семейството, от настоящето и бъдещето на човека в него.

Гергана е най-личната от момите, но все пак една от тях. Близка е дори с  името си – име на светец, покровител на овчарите, на младостта и на българската вяра. Такава е тя, докато не `и се налага да излезе от ролята си на традиционна селска девойка и да се превърне в силна жена, в еманципирана личност, способно да влезе в двубой, за да защити своето. Това става в диалога `и с везира. Виждайки своята физическа немощ пред него и пред войската, разпънала „бели чадъри”, у Гергана се надига духовна сила, която `и дава възможност да говори и да защити всичко мило. Това е всичко, което за другите няма стойност, но за самата нея е без цена, за да бъде подменено или купено. За минути тя израства в горда българка и в същото време – в силна и непокорна жена, която брани с думи – силни и остри – нещата, които са скъпи на сърцето `и. и пред очите ни се разкрива един морал и една ценностна система, принадлежащи на модерната, ренесансова личност и на общочовешкото. Те `и помагат да надделее в словесната битка с везира, в която куражът и самочувствието `и на горд и непокорен човек `и позволяват да прибегне дори до самоиронията „аз съм проста селянка”, отправена всъщност към самия господар. Така образът на Гергана се превръща във въплъщение на духовнат акрасота на българката.

                Огромна е верността към Никола.

                                               ...аз съм се клела, заклела

                                               и клетвата ми вярна е:

                                               първо ми либе Никола –

                                               първо венчило той ще е...

                За нея хората са незаменими и няма други като таях. Тя отхвърля любовта на богатия и могъщ  везир заради един селянин. Но селянинът тя свързва с родовата същност и това я прави силна.

                Кулминацията на спора между Гергана и везира, там, където най-силно проличават свободолюбието, решителността, твърдостта и верността на героинята, определящи я като въплъщение на духовната красота на българката, е моментът, в който тя вече открито се опълчва срещу волята на везира, жертвайки най-скъпото за всеки човек – живота – в името на любовта и волността.

                                                На живот ми си господар,

                                               но на волята не ми си!

За любовта си и заради верността към своето героинята е готова на саможертва. Смъртта е единствената възможност за везира да притежава нейното „мъртво сърце студено”. Но волята, чувствата и мечтите на българката принадлежат единствено на самата нея и на нейния прекрасен, не по робски цветен свят. Цялата дързост в поведението `и, нейното искрено и смело присъствие, свободното слово на героинята са част от новото в образа `и и го превръщат във въплъщение на духовната красота на българката.

Съчетанието от традиционно и модерно, от патриархално и общочовешко прави от Гергана вече не просто идеал за българка от времето на робството. В своята поема Славейков изрисува образа на една силна, еманципирана, ренесансова личност, каквато е Гергана. И такава тя ни покорява и днес.

 

от Таня Генова учител преди 19 дни
Какъв е твоят отговор ?
Онлайн Тестове за Ученици от 11-ти клас по Литература
Тест по български език и литература, подготовка за матура
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Тестът може да послужи за подготовка за изпити - класно, матура и т.н. Въпросите са само с един верен отговор.
(Лесен)
11
2
1
5 мин
20.08.2019
Тест за изходно ниво по Български език и литература за 11-ти клас
изходен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Проверка на познанията по литература за 11 клас, подготовка за ДЗИ. 10 въпроса, само един верен отговор на въпрос.
(Лесен)
20 минути
10
24
1
1 мин
28.08.2018
» виж всички онлайн тестове за ученици от 11-ти клас по литература
Mатериали в помощ на домашната
 

Интерпретативно съчинение върху повестта „Крадецът на праскови” от Емилиян Станев

01 юни 2009
·
491
·

За хилядите обикновени хора войната винаги е била обществено, социално и нравствено зло...
 

Техники за създаване на интерпретативно съчинение

28 дек 2009
·
253

Метод за развиване на литературно интерпретативно съчинение, няколко стъпки на организация ...
 

План за Интерпретативно съчинение

31 мар 2010
·
224

Основното при посане на интерпретативно съчинение...
 

Пътят и пътуващият човек

17 ное 2010
·
19

Литературно интерпретативно съчинение върху разказа “Нежната спирала” на Йордан Радичков...
 

Конструиране на интерпретативно съчинение


Конструиране на интерпретативно съчинение 1. Интерпретация – думата означава текстов прочит. Данните, които присъстват в една художествена творба...
 

Бунтуващият се човек във фейлетона на Христо Смирненски

07 мар 2011
·
17

План за интерпретативно съчинение върху "Приказка за стълбата"...
 

Интерпретативно съчинение върху стихотворението на Иван Вазов „Отечество любезно, как хубаво си ти"

27 май 2011
·
555

Освобождението, като събитие, много бързо сбъдва мечтите и отнема енергията, събирана през робството. Освобождението реализира идеала свобода и се изправя пред вечния проблем...
 

"Зимни вечери" - отреченият свят на човека (интерпретативно съчинение)


Това е интерпретативно съчинение върху литературен проблем. Т.е по стихотворението на Х. Смирненски "Зимни вечери"....
 

Защо за лирическия герой на Дебелянов спомените са „напразни” и „лишни"?

23 яну 2012
·
47

Интерпретативно съчинение върху Дебеляновите елегии "Скрити вопли" и "Помниш ли..."...
 

Интерпретативно съчинение

28 авг 2013
·
111

Полезна информация при разработката и структурирането на литературно интерпретативно съчинение....

Потърси помощ за своята домашна:

Намери частен учител

Деляна Попова
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  6 години
545 40

Миглена Драганова Хубенова
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  10 години
107 11

виж още преподаватели...
Подобни домашни
Последно разгледали домашната