Преглед на домашна работа

Опълченците на Шипка! СПЕШНО ЗА УТРЕ!!

Разгледайте сравненията, използвани в обрисуването на атакуващите върха и на защитниците му. Какво внушава тези характернипоетически решения?

от viki.stambolieva_8815 на 23 яну 2014
не са посочени теми

3

отговора

10

посещения
Отговори (1-10 от 3)
Активност в домашните:
Надежност:
47%
Одобрение:
12%
Постижения: » виж всички
+1 точка
от 1 глас

Истинската позиция на поета прозвучава във втората част от лирическия увод. Тук се решават спорните въпроси и се откроява отношението на Вазов към миналото.

Втората част посочва пряко откъде извира националната гордост и самочувствието на българите. Противопоставителният съюз “но” въвежда героичното чрез контраста. Мракът от първата част отстъпва място на светлината, срамът  на славата. В тази част на одата всичко е грандиозно, монументално, легендарно. Появява се образът на Балкана, “що небето синьо крепи с рамената”. Свързвайки земя и небе, той олицетворява националния космос, народната мощ и непримиримост с робството. Вазов не назовава събитието пряко, а чрез перифраза. Образното сравнение с подвига на спартанците внушава представа за героизъм, който надхвърля националните рамки и се приобщава до общочовешките измерения. Епитетите в тази част са градирани -  “славно,безгранично”, ”ново, голямо антично”. На заветния хълм, назован от Вазов “див, чутовен връх”,  достойните синове на България доказват пред света, че у тях е възкръснала кръвта на убитите, въпреки вековете на тегло и унижения. Жервите са безчисленни и пред тях хулите на клеветниците са жалки. Хиперболата “покрит с бели кости и със кървав мъх” е знак за кърваво жертвоприношение. Името на върха е представено чрез метафоричния глагол “грей”. Символът на светлината  сакрализира върха, събитието и участниците в него. Българският народ има своето място в света и то е извоювано с кръв и със страдания. Над всичко и всички се извисява Балкана като символ на безсмъртието на  героизма. Той е част от вечната природа Описанието на битката е внушено на принципа на контраста. Описан е третият ден от боевете - три е сакрално число и е знак за победа, за друго измерение и начало. Битката е представена като природна стихия. Метонимията “Горските долини трепетно повтарят на боят ревът” и низходящата градация “нов дъжд куршуми, камъни и дърве” са алюзия за Апокалипсиса, за края на света, който ще отзнаменува ново начало. Планината и защитниците са едно цяло. Чрез пространствения контраст горе - долу са подсказани нравствените позиции на воюващите. Горе са “младите дружини”,  които сякаш са се слели с родната земя и със самата природа. Съществителното име “дружини” в одата разширява значението си и назовава сплотеността на опълченците. Метонимията “Върхът отговори” внушава, че те черпят сили от земята, почерняла от мъката и кръвта им. Епитетите   “горди”, ”млади”, ”юнашки”, ”геройски” издават преклонението на поета пред смелостта на довчерашните роби. Те “пушкат и отблъскват”, ”бранят” прохода. Образните глаголи подсилват представата за отчаяната готовност на опълченците.

От другата страна,  долу, са “ордите”, диви и бесни, които лазят като тъмна безлична маса. Съществителното име “орда” стеснява значението си до пренебрежителния смисъл -“неорганизирана тълпа, сган” Отминат е историческият факт, за да се изведе на преден план отрицателната нравствена оценка за мотивите и каузата на поробителя. Турците са водени от фанатичната си омраза към раята. Те защитават робството, злото,  затова са обречени да загубят битката, възпреки своята многобройност. Антитезата “идат като тигри, бягат като овци” е свидетелство за малодушие. Епитетите “бесни и шумещи” подсказват идеята за варварска жестокост и стихийност. На мощното, дружно “Ура” те се противопоставят с фанатичното “Аллах!”.

Вазов последователно насочва погледа си ту към защитниците, ту към нападателите  и така създава представа за динамиката на боя. Опълченците воюват за свещената българска земя, защитават правото на всеки народ да живее свободно. Поетът разкрива смелостта им чрез ярко сравнение:

Кат левове тичат  по страшний редут,

не сещат ни жега, ни жажда, ни труд.

В съзнанието на българите лъвът символизира дълго мечтаната държавност. Опълченците трябва да я извоюват.                                      

Мигът на загубените надежди носи знака на трагичното. Метафората “братските орли не хвърчат към тях” засилва напрежението. Сравнението “кат шъпа спартанци под сганта на Ксеркса” издига българската история до световната.

Силата на  опълченците извира от родолюбието им. Техният предводител генерал Столетов апелира към съвестта и благородството в душите им:и ще съхрани легендата, като я превърне във вечен паметник на славата и подвига.

от Лилия Василева учител 23.01.2014
+1 точка

haha viki mn ymno :*****

от verrro 23.01.2014, ученик на 15 от София
+1 точка

HELP ME PLEASE !!!!

от viki.stambolieva_8815 23.01.2014, ученик на 20 от София
Какъв е твоят отговор ?
Онлайн Тестове за Ученици от 7-ми клас по Литература
Една българка - Иван Вазов
изпитен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тестът съдържа 10 затворени въпроса, всеки от които изисква един верен отговор.
(Лесен)
10
164
1
06.03.2015
Литература за 7-ми клас
кандидат-гимназиален тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тестът е подходящ за самопроверка и подготовка за национално външно оценяване или за изходен тест в седми клас. Въпросите са само с един възможен верен отговор.
(Лесен)
16
112
1
24.03.2016
» виж всички онлайн тестове за ученици от 7-ми клас по литература
Mатериали в помощ на домашната
 

“Одата Опълченците на Шипка- поетичен паметник на безсмъртен подвиг”


В одата “Опълченците на Шипка” патриархът на българската литература обезсмъртява подвига на защитниците на легендарния връх. Тържественият патетичен тон на възхвала, съчетан с пластичното описание на битката, по художествен път разкрива героизма на опълче
 

Опълченците на Шипка

08 апр 2008
·
319

Одата “Опълченците на Шипка” е изградена от лирически увод, лиро-епическо изложение и легендарно заключение. Лирическият увод въвежда в основната проблематика на творбата – саможертвата на борците е забравена в новоосвободеното Отечество...
 

Лирическия увод в "Опълченците на Шипка"

22 ное 2008
·
352

Одата ,,Опълченците на Шипка", която Вазов включва в поетичния си цикъл ,,Епопея на забравените" е възторжена прослава на защитниците на Шипченския проход, поетичен паметник на техния порив за свобода...
 

Съчинение разсъждение на тема ’Опълченците на Шипка"


Цялото Вазово творчество е един непрекъсващ художествен триумф на българския освобожденски патриотизъм. Повече от век продължава обаятелната магия на шипченските подвизи, описани в най-известната ода на Иван Вазов “Опълченците на Шипка”...
 

Измеренията на героичното в одата "Опълченците на Шипка"


Съчинение-разсъждение на тема "Измеренията на героичното в одата "Опълченците на Шипка".
 

"България сега нази гледа" ( Опълченците на Шипка )


Литературно-интерпретативно съчинение върху "Опълченците на Шипка" от Иван Вазов....
 

Опълченците на Шипка

20 мар 2009
·
168

Иван Вазов „Опълченците на Шипка,, Анлиз на лирическия увод За последната.дванадесета ода от цикъла „Епопея на забравените,, Вазов споделя:„0пълченците на Шипка,, е едно от най-силните ми стихотворения,,. И днес думите му звучат като пророчество.защот...
 

Лирическото встъпление на одата „Опълченците на Шипка”

26 апр 2009
·
58

„Опълченците на Шипка” от Иван Вазов е дванадесетата последна ода от цикъла „Епопея на забравените”.Тя отразява едно от най-значимите събития в българската история. Увековечава подвига на защитниците на прохода, очертали с кръвта си пътя към свободата на
 

Опълченците на Шипка

14 май 2009
·
31

Опълченците на Шипка - интерпретяция, даваща основен поглед върху произведението. Изключително синтеиран и целенасочен матерял....
 

Иван Вазов – „Опълченците на Шипка”

24 яну 2010
·
147

В одата „Опълченците на Шипка” народният поет пресъздава едно от ключовите събития в българската история, според което не фактическите резултати, а нравствената стойност на вложените усилия прави националната ни съдба уникална...

Потърси помощ за своята домашна:

Намери частен учител

Миглена Драганова Хубенова
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  10 години
116 12

Антоанета Дянкова
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  19 години
143 28

виж още преподаватели...
Последно разгледали домашната
Сродни търсения