Преглед на домашна работа
Активност в домашните:
Няма отговори

Домашно е за утре!Спешноо

Прочетете стих. „Майце си” на Х.Ботев. Напишете интерпретативно съчинение или есе на тема: Мечтите и идеалът-основание за пълноценен човешки живот

1

отговор

6

посещения
Отговори (1-10 от 1)
0 точки

Надявам се да ти помогне това лит. съчинение.

 

Майце си” 

Христо Ботев

С елегията „Майце си” Ботев поставя началото на гениалното си творчество.Написана в Одеса и публикувана в Славейковия вестник „Гайда”,творбата ясно отразява тягостното положение, в което се е намирал поетът както в Русия,така и в Румъния.

Още тук е заложена една тенденция,която остава присъща за цялото му творчество-автобиографизмът, произтичащ от болезненото изживяване на действителността. Ако се обърнем към реалния биографичен контекст,ще видим,че в отношенията на поета с майка му има доста сходни с поезията му проекции чувството за неизпълнен родов дълг, гнетящо години наред твореца, е въплътено в част от произведенията му.

„Майце си „ е мъчителна и напрегната изповед за човешката неудовлетвореност, за състоянието на отчаяност и самотност, за житейското обезверяване и духовната безжизненост, за загубата на духовните идеали. В центъра на елегията е човекът на новото време, който преосмисля, подлага на съмнение наложеното му битие,търси начина за спасение от тегобите на живота и опора в този така драматичен за себе си момент.

Като конструкционна основа на творбата е използван един от най-често използваните народопесенни модели- разговорът между майка и син( четири от двайсетте Ботеви стихотворения са изградени изцяло или частично по този начин- „Майце си” , „Хайдути”, „ На прощаване”, „Обесването на Васил Левски”). Разбира се ,не става дума за диалог в истинския смисъл на понятието.Разговорът с майката е предизвикан във въображението на лирическия Аз. В минути на раздвоение и душевна тревога той търси опора и я намира единствено в нейния образ.

Образът на майката е изведен още в заглавието, което звучи като послание,и до финала на творбата той има трайно присъствие- към него е насочен речевият жест от началото до края. Умалителните обръщения, въпросите, признанията  разкриватсилна обич и привързаност, желание за изповед и прошка:

Ти ли си ,мале, тъй жално пела,

ти ли си мене три годин клела,

та скитник ходя злочестен ази

и срещам това, що душа мрази?

Напускайки дома, човекът попада в безприютието на пътя, в далечни и чужди земи, които поставят пред изпитания неговата самоличност. Скитничеството притежава двойна смислова фиксираност- то е загубване,лишеност, прокуденост, но и пътуване, движение към промяна, алтернатива на покорността. В „Майце си” преобладават най-вече негативните характеристики на пътя- той е мъчително лутане из студената немилост на света. Той е път, от който трябва да се завърнe.

Осмислянето на угнетяващата действителност лирическият Аз извършва чрез нормите на патриархалното мислене. Мъката и разочарованието си той свързва с представата за родово прегрешение и вина- „ ти ли си мене три годин клела...” Напусналият дома е злочестникът, застигнат от майчина клетва, заради излизането от лоното на рода. На страниците на творбата майчиният глас  условно присъства като плач „ жално пела”)по загубеното чедо и като клетва „три годин клела”.

Втора строфа продължава да търси причините за страданието,но този път погледът е насочен към вътрешния свят на лирическия субект. Усещането за неизживяна младост засилва трагичното чувство.Инверсията „младост зелена” поставя акцент на идеята, че младостта е олицетворение на самото желание за живот, порив към щастие, но тук тя е погубена младост-страдание. Това внушение е постигнато чрез възможно най-драматичен контраст.Изображението на младостта чрез образно-метафоричното и отнасяне към представата за растение, което бавно и мъчително умира „съхне,вехне”, навява алюзия за безнадеждност и обреченост.Такова наказание би постигнало онзи,който е извършил най-тежките грехове според патриархалния морал-престъпването на религиозни и нравствени табута(пропиляване на бащино имане,посегателство над родителско тяло). Оттук идва недоумението,защото лирическият Аз не е обременен от тези вини.

В трета строфа се задълбочава усещането за драмата на героя. Действителността не го удовлетворява.Той се чувства самотен дори сред „мили другари” и безгрижността в отношенията им е само привидна- „...но те не знаят,че аз веч тлея”.” Гледат” и „не знаят” са глаголи,бележещи острия познавателен кризис, настъпил в отношенията между личността и обществото. Лицето е весело и смеещо се ,а душата е попарена и страдаща.

Разкриването на вътрешния свят би могло да се осъществи само чрез съкровено споделящото приятелство, чрез отварянето на индивида към една разбираща го и подкрепяща го другост.Но светът за Ботевия лирически Аз е безответен.

Мъчителното усещане за социална самотност продължава да се наслагва в следващите стихове.Болезнената равносметка от IV- та строфа „приятел нямам” се задълбочава в следващата V-та строфа чрез градацията „никого нямам”. Опора остава само майката,тя е и единствен източник на вяра и любов.Успоредно с това драматизмът продължава да расте с наложено усещане за изтичащо време-„сърце догаря!”Всяка болка има праг,степен,до която може да се понася. Ботевият лирически герой е достигнал своя праг.

от zeliha_eub преди 27 дни , ученичка на 18 от Търговище
Какъв е твоят отговор ?
Онлайн Тестове за Ученици от 12-ти клас по Български език
Тест по Български език за 12-ти клас
изпитен тест по Български език за Ученици от 12 клас
Тестът е подходящ за подготовка за матура. Съдържа 10 въпроса от Езикова култура на Български книжовен език, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
10
110
1
10.10.2016
Български език - матура
кандидат-студентски тест по Български език за Ученици от 12 клас
Тест с въпроси от затворен тип с по един верен отговор.
(Лесен)
10
303
1
1 мин
28.05.2015
» виж всички онлайн тестове за ученици от 12-ти клас по български език
Mатериали в помощ на домашната
 

Човекът без спомени

15 дек 2007
·
191
·

Какво преживява човек през изминатият път на живота – любов, омраза, радост, тъга, успехи, разочарования и гордост. За всичко това, за да го запечата в ума си, независимо дали е нещо хубаво или обратното, трябва да иска да...
 

Образът на Нено и Неновица

20 окт 2010
·
16

Творбата е разказ за историята на едно чорбаджийско дете, което израствайки в бездуховна и паразитна среда, нравствено деградира и морално пропада....
 

Учителят

12 апр 2011
·
51

Ако имахме възможността да опознаем преподавалите си и в друга светлина, може би тогава и отношението ни спрямо тях би било по-различно. Тогава преподавателите ни биха били онази мечтана комбинация от учител, партньор и респектираща и уважавана личност...
 

Причастието

26 ное 2012
·
16

Причастието е глаголно-именна форма, означаваща действие, което се приписва на лице или предмет като негов признак, проявяващ се във времето....

Потърси помощ за своята домашна:

Намери частен учител

Даниела Михайлова
преподава по Български език
в град Ямбол
с опит от  10 години
222 18

Генка Динева
преподава по Български език
в град Нова Загора
с опит от  26 години
29 18

виж още преподаватели...
Подобни домашни
Последно разгледали домашната
Сродни търсения