Преглед на домашна работа

ЕСЕ или ЛИС на тема Съдбата на малкия човек в повестта Шинел на

Спешноооо. Есе или ЛИС на тема съдбата на малкия човек в повестта Шинел на гогол

1

отговор

14

посещения
Отговори (1-10 от 1)
Активност в домашните:
Надежност:
69%
Одобрение:
10%
Постижения: » виж всички
0 точки

Малкият човек със своята на пръв поглед обикновеност, невзрачност и сивота е обикнат субект на изображение в творчеството на руските реалисти. Малкият човек живее в своя малък свят, изграден по собствени правила и закони, същевременно обаче подчинявайки се на изискванията на другия, “големия свят” на другите. Понякога сблъсъкът, породен от тази задължителност на взаимодействия, е причина за осъзнаването на собствената нищожност или неприспособимост, в резултат на което се търсят възможности за самосъхранение и се изработват /съзнателно или не / мехавизми за самозащита.

         Предметът езрезява и олицетворява героят от повестта “Шинел” на Гогол. Вещта се вмества в съзнанието като съдбовна идея за притежание, която запълва зеещите духовни празнини в съществуването, потулва усещането за непоправимата самотнот и не на последно място създава удобна обвивка—защита срещу уязвимостта на малкия човек. Основен  в авторовия замисъл е бунта на онеправданите. Онепавданият—това е малкият човек.

         Историята на Акакий Акакиевич е разказана от повествователя, който сякаш влиза в словесна игра с разкривания свят, придобива неговите особености и може би затова изказът бяга от конкретизацията, от многословието, за да бъде малкият човек представен чрез собственото си мислене и реч—чрез премълчаване. Малкият човек от повестта “Шинел” не разбира своето настояще , той извамира начин да го подчини на себе си, като го превърне в свръхусърдна и педантична отдаденост на роботата. Прерисването на различни документи за Акакий Акакиевич е бягство от неразбераемото “тук” и “сега”. Тази дейност  е овладяна от него . познати са му всичките `и закони , което го прави силен и уверен. Макар педантичността му да го ограничава в някакви рамки, точно в тези рамки животът му тече пълнокръвно, защото е управляван от самия него. Разстройване на тази подредба настава, когато се намесва външният свят—метафорично представен с жестокия петербургски ктуд, в резултат на което героят се принуждава  да се “отстрани” от себе си, да се погледне като друг, да забележи незабелязваната досега материална нищета, емблематизирана в халата. Така се стига до решението за ушиване на шинел..

         Съдбата на Гоголевия герой се променя след откриването на съществената липса в живота /едно здраво и топло палто/ и решението дори чрез мъчителни лишения да се появи новата придобивка. Новият шинел поставя чиновника в нов социален порядък. Възвисява го , но веднага след това го срива още по-дълбоко в болезнената нищета след насилственото вземане на изстраданата вещ. Загубата е болезнена, защото героят вече е излязъл от своя невзрачен “калъф”. Така опознаването на “другото” в света на самоизолиращия се малък човек  поражда страдание и смърт. Шинелът се превръща в магическа вещ, която не само означава света на малкия човек, но и може да го променя, да бъде двигател на случващото се , да диктува съдбата на притежателя си. Нещо повече—шинелът е цел и смисъл на съществуването. И причина за преминаване в други измерения, където може да се търси загубената справедливост, като се продължи пребиваването в живота и след смъртта, за да се възстанови нарушения ред. Да се възмездят чиновниците за житейската трагедия на малкия човек, който в другото време и пространство вече не е малък, незначителен и винаги губещ, а всяващ страх победител. Ако в живота е бил неназован, забравен, лишен от ословесяване, включително и от собственото слово, премълчаван като съществуване, след смъртта мълвата за тайнствения призрак, крадец на шинели, дава словесен израз на нов живот.

         Малкият човек в повестта “Шинел” от Гогол е представен метонимичво чрез външната обвивка, противопоставяща се на студа, “съшита” от “всички видове кожи, които са измислили хората, за да покрият своята собствена”. Трябва обаче външната форма да хармонира със същността. Рехавият халат на малкия човек е двойник на притежателя си, докато новият шинел е твърде оразличаващ и контрастиращ с безличната природа и социалния статус на собственика си. В “Шинел “ езикът премълчава отношението човек—вещ, като измества малкия човек, сякаш лишавайки го от каквато и да е роля, и оповестява властта на вещта.

         Малкият човек владее своя свят и там  може да съществува пълноценно. Малкият човек е оразличим на фона на общата сивота. Или с други думи престава да бъде толкова малък, защото липсва каквото и да е голямо и значимо, извън него.  

от Таня Генова учител 07.06.2018
Какъв е твоят отговор ?
Онлайн Тестове за Ученици от 10-ти клас по Литература
Декамерон
тематичен тест по Литература за Ученици от 10 клас
Тестът съдържа 10 въпроса, свързани с произведението на Бокачо "Декамерон". Въпросите са затворени и изискват един верен отговор.
(Лесен)
10
135
1
07.10.2014
Литература
класно тест по Литература за Ученици от 10 клас
Тестът включва 10 въпроса върху изучените в десети клас произведения. Всички въпроси са затворени и изискват един верен отговор.
(Лесен)
10
57
1
09.01.2015
» виж всички онлайн тестове за ученици от 10-ти клас по литература
Mатериали в помощ на домашната
 

Смешното и тъжното в повестта "Шинел"

09 юни 2009
·
363

Повестта „Шинел” на Николай Василиевич Гогол разкрива образа на „малкия” човек в едно студено общество. Как неговият живот протича неусетно и как дори и нещо толкова просто като една дреха, може да го осмисли....
 

Трагичната визия за “ хиляди души разбити’’

08 ное 2009
·
228

В поезията на Смирненски човекът е видян в битието си на Месия и създател на новия социален ред,но и в битието си на жертва на един груб,несправедлив и суров свят.Срещу екзалтацията на разбунтуваните тълпи-непобедимата тъга на “малкия’’ човек,агонизиращ с
 

Шинел - „Малкия човек”

05 дек 2009
·
277

Гогол показва чрез повестта си „Шинел” какъв е животат на „малкия човек”от нисшата класа, където той остава незначим и незабелязан и така изживява своята житейска драма....
 

"Шинел – за драмата на малкия човек, изправен пред абсурдната система на бюрокрацията”

06 май 2012
·
174

Николай Василиев Гогол написва своята повест „Шинел” представяща драмата на „малкия човек” Акакий Акакиевич, който става жертва на абсурда на бюрокрацията....
 

Шинел

27 май 2013
·
11

ЛИС на повестта Шинел на руския писател Николай Василиевич Гогол...
 

Съчувствието и болката на Христо Смирненски към съдбата на "малкия човек" в цикъла "Зимни вечери"

07 фев 2015
·
11

В поетичния цикъл "Зимни вечери" големият каменен град е видян като демонично пространство, в което властват Грижата и Бедността, а Смъртта е безпощадният господар...
 

Как е развита темата за малкия човек в повестта "Шинел" на Гогол?

06 дек 2015
·
14

ЛИС, предназначен за ученици от 10-ти клас. Произведението е час от задължителната учебна подготовка...
 

"Шинел" - темата за малкия човек

05 яну 2016
·
8

"Шинел", част от цикъла "Петербургски повести" е творбата писана във време на размирици в руската държава. Време, в което в Русия се оформя ново течение, наречено натурализъм...
 

Темата за "малкия човек" в "Шинел" от Н.В.Гогол

12 юни 2017
·
15

Литературноинтерпретативно съчинение на „Шинел". Николай Василиевич Гогол като представител на литературното направление – Реализъм изобразява в своите произведения истинската действителност...
 

Есе над "Шинел"

29 ное 2017
·
6

През 1842 година повестта "Шинел" става обществено достояние. Тя е част от цикъла "Петербургски повести" и изобразява съдбата на "малкия човек" в големия град...

Потърси помощ за своята домашна:

Подобни домашни
Последно разгледали домашната
Сродни търсения