Галя Николова
преподава по Литература
в град Плевен
Преглед на домашна работа
Активност в домашните:
Няма отговори

Есе за 10 клас за утре

1-вата тема- Словото на будителя второто предисловие 2-рата- Срещата на везира с Гергана сблъсък между два свята
от gabi.bakarova на 30 май 2018
не са посочени теми
Последна редакция на 30 май 2018 от gabi.bakarova

1

отговор

14

посещения
Отговори (1-10 от 1)
Активност в домашните:
Надежност:
69%
Одобрение:
10%
Постижения: » виж всички
0 точки

Кулминацията на спора между Гергана и везира, там, където най-силно проличават свободолюбието, решителността, твърдостта и верността на героинята, определящи силата на родовата гордост, е моментът, в който тя вече открито се опълчва срещу волята на везира, жертвайки най-скъпото за всеки човек – живота – в името на любовта и волността.

                                    На живот ми си господар,

                                   но на волята не ми си!

            Силата на родовата гордост се изразява в силата на характера на героинята, в непокорството на нейния дух. В своята поема Славейков изрисува образа на една силна, еманципирана, ренесансова личност, каквато е Гергана. И такава тя ни покорява и днес.

Всяка страна на откроените опозиции е двусмислено маркирана, едновременно определена с положителни и отрицателни семантични характеристики - поради смяната на оценяващия субект (Гергана или везира) и оценявания обект (своето или чуждото). Своето е маркирано с положителни стойности и се възприема като добро, когато се оценява от Гергана, но същото това свое е чуждо за везира и тогава стойностите му натрупват смислови асоциации за недостатъчност, неизчерпателност, непрестижност. Герганиният свят - в диалогичните конструкции на везира - не е пряко определен като низше равнище на предмодерното развитие, това значение обаче се подразбира от контекста, читателят го открива, съпоставяйки образите Бисерча-и-Стамбул, обрисувани чрез двете гледни точки.
Колоремната символика в баладната мистификация крие смислите на субективната емоционална оценъчност, която отново е двойно фокусирана и противопоставена чрез „изтънчената изобретателност при класифицирането на цветовите оттенъци“10 у Гергана и чрез атрофията на цветовото чувство у везира. Цветовете, които познава везирът и които говорят за хоризонта на духовното му зрение, са съсредоточени в полето на бляскавата сетивност („злато, коприна да носиш, / в светли хареми да седиш, / жълти жълтици да нижеш / размесом с дребен маргарец“). Прехвърлянето на конотациите на златното отражение върху образа на везира извиква представи за неизменното зло, което поражда всяко докосване до огледалния му блясък. Цветът е застинал, умъртвен, отразеният блясък губи привлекателната си сила и въздейственост. Чувството на чужденеца за цвят е атрофия, сетивата му са склерозирали, представата за цветовете се изчерпва с обобщителноместоименната форма „всякакви“, а тази артикулация, транскрибирана чрез вътрешната сетивност на Гергана, отеква като „мъртъв свят“. Везирът преценява своя свят не от позициите на някаква абстрактна духовна субстанциалност, оживена от баграта, нюанса, хармонията, а от гледната точка на предметната му самодостатъчност. Светът на чужденеца е материален, из-ред-ен чрез субстантивни граматични категории, назоваващи „преките“ сфери на езика, описани опростено, без детайли, без асоциативна внушителност:

И ако светлината край Гергана е пъстробагрена, то мракът на ведите, змейовете, самодивите-нощянки е гъст и потискащ като смъртта. В техния свят, в безкрайната бездна, ненаситна за мъст и смърт, ще потъне прекършеният блян на Гергана. Митологичните сюжетни инвенции подготвят точно тази развръзка. Така завършва едно припомнено предание за онова, което си е отишло. Едно предание за черната нощ, покосила блянове, пориви, обич. Една тъмна, тъжна и тътнеща песен за погре*ания извор, отнесъл тъмния спомен за една невъзможна любов. Петко Славейков е почувствал интуитивно, че предизвикателството на Гергана и идеята за свободата не могат да битуват в реалното времепространство, затова ги е разказал като предание за мъждеещи сенки, погре*ани долу, в Бисерча, край извора на... Белоногата.

от Таня Генова учител 31.05.2018
Какъв е твоят отговор ?
Онлайн Тестове за Ученици от 10-ти клас по Литература
Тест по литература за 10-ти клас на тема: Ренесанс
тематичен тест по Литература за Ученици от 10 клас
Тест върху произведенията на Шекспир, Бокачо, Сервантес и Данте. Всички въпроси имат един верен отговор.
(Много лесен)
10
200
1
14.08.2013
Декамерон
тематичен тест по Литература за Ученици от 10 клас
Тестът съдържа 10 въпроса, свързани с произведението на Бокачо "Декамерон". Въпросите са затворени и изискват един верен отговор.
(Лесен)
10
135
1
07.10.2014
» виж всички онлайн тестове за ученици от 10-ти клас по литература
Mатериали в помощ на домашната
 

Път в творчеството на Яворов


описани са повечето творби на П.Яворов разсъждавано по тях и даващо възможност да се справите на ДЗИ-тата...

Потърси помощ за своята домашна:

Намери частен учител

Галя Николова
преподава по Литература
в град Плевен
с опит от  15 години

виж още преподаватели...
Последно разгледали домашната
Сродни търсения